cherries-924122_1920

26 mei 2016

Kersen en kwaaltjes

Dat kersen gezond zijn, wist u vast al. Maar dat de voedingsstoffen in kersen klachten bij bepaalde kwaaltjes kunnen verminderen, waarschijnlijk nog niet. Hieronder een aantal van die kwaaltjes op een rij.

Spierpijn
Kersen of het sap van de kersen zorgen ervoor dat spieren sneller herstellen. Een bakje kersen of wat kersensap na een lichamelijke inspanning, zorgt er dus voor dat de spierpijn de volgende dag minder is.
En ook vóór een lichamelijke inspanning heeft het drinken van kersensap een goede werking. Kersen bevatten namelijk snelle suikers, die energie geven tijdens het sporten.

Jicht/Reuma
Kersen hebben een ontstekingsremmende werking en verlagen het niveau van het urinezuur in het lichaam. Hierdoor verlagen ze de klachten bij jicht en reuma. Er zijn verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat reuma- en jichtpatiënten baat hebben bij het eten van kersen.

Hoge bloeddruk
In kersen zit veel kalium. Kalium reguleren de vloeistoffen in het lichaam en dat heeft een positieve werking op de bloeddruk.

Hart- en vaatziekten
De ontstekingsremmende werking van kersen zorgt ervoor dat er minder kans is op aderverkalking, waardoor de kans op hart-en vaatziekten wordt verkleind.

Slaaploosheid
Ja, echt waar. Kersen helpen tegen slaaploosheid. Uit onderzoek is gebleken dat mensen 6% langer slapen wanneer ze kersen eten. Ook overdag is er minder behoefte aan slaap bij het dagelijks drinken van kersensap.

Weerstand
Kersen zitten boordevol antioxidanten en die zijn erg goed voor de weerstand.

Nog meer weetjes over kersen en de gezondheid leest u in het Kersenboekje!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *